گروه کارخانجات پژواک البرز

  • ۰
  • ۰

احتمالا شما هم نام کابل افشان را شنیده باشید. این کابل بسیار انعطاف پذیر است و ویژگی های خاصی دارد. در این مطلب با کابل افشان، ویژگی ها و کاربرد آن بیشتر آشنا می شویم.

کابل افشان چیست

اگر بخواهیم به این سوال که کابل افشان چیست، جواب دهیم باید بگوییم به کابل قابل انعطافی که از دو یا چند سیم تشکیل شده اند، کابل افشان یا کابل نرم می گویند. تاریخچه تولید این نوع کابل مربوط به اواخر دهه ۷۰ میلادی می شود.

عایق مورد استفاده در این کابل اگر سبک باشد، PVC از نوع کلاس D و اگر کابل قدرت باشند، PVC از نوع کلاس A است. کابل انعطاف پذیر مسی افشان در دو نوع کابل تخت و کابل گرد طراحی و تولید می شود.

برای ساخت این نوع کابل، استانداردها و قوانین خاصی به کار گرفته می شود. این استانداردها هم  شامل استانداردهای ایرانی و هم بین المللی هستند. به عنوان مثال، در هنگام ساخت کابل افشان، استاندارد ISIRI ۳۰۸۴ که مربوط به ایران است باید رعایت شود. همچنین استاندارد IEC ۶۰۲۲۸ هم مربوط به سطح جهانی است که مد نظر گرفته می شود.

بررسی ویژگی های کابل افشان

از جمله مهم ترین ویژگی های کابل افشان می توان به انعطاف‌پذیر و نرمی آن اشاره کرد. این کابل به دلیل انعطاف بالایی که دارد، به‌ راحتی خم می شود. از دیگر مشخصات آن می توان به رسانا و عایق بودن آن اشاره کرد.

به این نکته مهم توجه کنید که رساناهای مورد استفاده در این نوع کابل، باید از جنس مس آنیل شده یا اندود باشند. همچنین  در ۲۲ درجه سانتی‌گراد نباید مقاومت رسانا از حداکثر مقدار تعیین شده بالاتر برود.

ویژگی مهم دیگر کابل افشان این است که در بیشتر موارد به صورت گرد طراحی می شود و نوع گرد آن بسیار پر کاربرد است. البته این روزها برخی از کابل های افشان به صورت تخت نیز تولید می شود، که جایگزین بهتری برای کابل گرد است.

همچنین این نوع کابل ها از  استحکام بالایی در هنگام پیچ و خم برخوردارند و وزن آن ها نیز مناسب و استاندارد است.

[caption id="attachment_4007" align="aligncenter" width="1000"] فروش کابل افشان پژواک البرز[/caption]

کاربرد کابل افشان

از آنجایی که این نوع کابل انعطاف بالایی دارد، بنابراین در فواصل طولانی کاربرد زیادی ندارد. از کابل افشان بیشتر در فواصل کوتاه تر مانند صنعت ساختمان سازی استفاده می کنند.

همچنین این نوع کابل را می‌توان در داخل انواع لوله به کار برد. از جمله این موارد می توان به لوله خرطومی، زیر یا روی سازه‌های گچی اشاره کرد.  در لوازم برقی و لوازم منزل نیز برای ایجاد اتصالات از این کابل استفاده می‌شود.

از دیگر کاربرد این کابل می توان به استفاده از آن در ماشین آلات، پمپ شناور، نیروگاه های مراکز توزیع و مصرف، تاسیسات صنعتی و سیم کشی ساختمان اشاره کرد. در حقیقت این سیم بهترین انتخاب برای پمپ‌های آب است.

معرفی انواع کابل افشان

کابل افشان را به چند روش‌ دسته‌بندی می‌ کنند. اگر بخواهیم این کابل را بر اساس میزان انعطاف‌پذیری تقسیم بندی کنیم، شامل سبک، قدرت و کابل آلومینیومی می شود. اما اگر بر اساس ولتاژ کابل‌ها دسته بندی کنیم، می توان به انواع ۳۰۰ تا ۵۰۰ تقسیم‌‌ بندی کرد. یک روش معروف تری هم برای دسته بندی انواع کابل افشان وجود دارد که شامل دو دسته تخت و گرد می شود که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربرد‌های مخصوص به خود هستند.

جمع بندی نهایی

کابل افشان این روزها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد و دارای ویژگی های خاص است. از جمله مهم ترین ویژگی های این کابل که در این مطلب به آن اشاره کردیم، انعطاف پذیری بیش از حد آن است که باعث می شود تنها در فواصل کوتاه تر مفید باشد.

صفحه نخست

بلاگفا پژواک البرز

  • ۰۱/۰۳/۳۱
  • محمدعلی پوده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی