گروه کارخانجات پژواک البرز

  • ۰
  • ۰

سیم افشان چیست

سیم افشان نامی آشناست که کاربرد زیادی در صنعت دارد. این سیم از تعداد زیادی رشته های نازک ساخته شده و انعطاف بسیار بالایی دارد. همچنین در برخی صنایع کاربرد دارد و در برخی موارد نباید از آن استفاده کرد. در ادامه مطلب با ویژگی ها، کاربرد و انواع سیم افشان بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین بررسی خواهیم کرد که کدام نوع آن بهتر است و در کدام شرایط نباید از آن استفاده کرد.

معرفی سیم افشان

برای اینکه به این سوال جواب دهیم سیم افشان چیست، ابتدا باید ویژگی های آن را تعریف کنیم. سیم افشان شامل سیم های نازک به هم پیچیده می شود و انعطاف پذیر است. دلیل وجود سیم های به هم پیچیده این است که پیچیدگی طول سیم را بیشتر می کند و مقاومت الکتریکی آن را بالاتر می برد. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که سیم افشان تک رشته ای است.

سیم های افشان موجود در بازار چند نوع هستند که با توجه به جنس هادی که در آن ها استفاده شده، دسته بندی می شوند. به عبارت دیگر، سیم افشان از یک روکش و عایق و هادی ساخته می شود که با توجه به نوع هادی به کار رفته در آن از دیگر انواع سیم های افشان متمایز می شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که رایج ترین هادی این سیم ها، از جنس مسی است و نسبت به نوع هادی های دیگر پر کاربردتر و گران تر است. بیشتر این سیم ها نیز دارای عایقی از جنس پی وی سی هستند.

برقکاران معتقدند در سیم افشان، هادی مسی کارایی بیشتر و عملکرد بهتری نسبت به هادی آلومینیومی دارد. دلیل این موضوع را می توان به واکنش سریع آلومینیوم با اکسیژن هوا نسبت داد. همین واکنش سریع باعث می شود، آلمینیوم زودتر زنگ بزند. در نتیجه طول عمر این جنس هادی پایین تر است و برای کارهای برقکاری در صنایع مختلف زیاد مناسب نیست.

[caption id="attachment_4009" align="aligncenter" width="1000"] فروش سیم افشان پژواک البرز[/caption]

کاربرد سیم افشان

از جمله مهم ترین کاربردهای سیم افشان می توان به صنعت، ساختمان سازی، آلات موسیقی، ابزارآلات صوتی و تصویری و … اشاره کرد. همچنین این نوع سیم ها را می توان در داخل تجهیزات برقی، سیم رابط داکت های زمینی و ماشین آلات، درون لوله و زیر و روی گچ نیز به کار برد.

البته در برخی موارد استفاده از آن ها مجاز نیست که از جمله این موارد می توان به نصب مستقیم روی سینی کابل، کانال کابل کشی و مخازن اشاره کرد.

انواع سیم افشان

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر انواع سیم افشان را بررسی کنیم می توان چند نوع دسته بندی برای آن ذکر کرد. در ادامه به بررسی انواع سیم افشان بر اساس نوع هادی و ولتاژ می پردازیم.

سیم افشان براساس نوع هادی

دسته بندی سیم افشان بر اساس نوع هادی شامل موارد زیر می شود:

  • سیم افشان آلومینیومی
  • سیم افشان مسی

سیم افشان آلومینیومی با پوشش مس

همان طور که قبلا اشاره کردیم در این نوع دسته بندی، سیم با هادی مسی، کاربرد بیشتری نسبت به موارد دیگر دارد.

دسته بندی سیم افشان براساس ولتاژ

سیم افشان براساس ولتاژ را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

با ولتاژ ۳۰۰/۵۰۰ ولت: ولتاژ استاندارد برای تست این نوت سیم ها ۲۰۰۰ ولت است. این نوع سیم ها کاربردهای متنوعی دارند که از جمله این کاربردها می توان به استفاده از آن ها داخل لوله و زیر و روی گچ و در درون لوله خرطومی اشاره کرد.

با ولتاژ ۴۵۰/۷۵۰ ولت: ولتاژ استاندارد برای تست این نوع سیم ها ۲۵۰۰ ولت می باشد. این نوع سیم ها بیشتر در مناطق خشک و وسایل الکتریکی کاربرد دارند. مثلا شما می توانید این سیم را درون سیستم روشنایی استفاده کنید.

نکته پایانی

در این مطلب سعی کردیم با سیم افشان و ویژگی ها و انواع  آن آشنا شویم. همانطور که اشاره کردیم این نوع سیم ها انعطاف پذیر هستند و نوع مسی آن نیز مناسب تر است. همچنین متوجه شدیم که در صنایع مختلف می توان از این نوع سیم استفاده کرد. البته فراموش نکنید که شما مجاز به استفاده از این سیم در برخی موارد نیستید.

آشنایی با ویژگی های این نوع سیم به شما کمک می کند تا در زمان خرید و تهیه سیم افشان آگاهانه تر عمل کنید و در جایگاه مناسب از آن به درستی بهره ببرید.

صفحه نخست

بلاگفا

  • ۰۱/۰۳/۳۱
  • محمدعلی پوده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی